Gikk hele Barnevandrerstien i sommer

På en tur ved Konsmo tidligere i år snublet jeg over Barnevandrerstien mens jeg holdt på med geocaching . Siden en av mine aner, Rasmus slakter i Tvedestrand, var barnevandrer og opprinnelig fra Hægebostad, ble jeg nysgjerrig. Jeg bestemte meg for å finne ut mer. Så fulgte studier av både kart og beskrivelser som jeg fant på nettet.

Jon Erik  Jacobsen er ivrig turgåer. I løpet av sommeren 2016 vandret han hele Barnevandrerstien på 136 km fra Kvinesdal til Grimstad. Han deler gjerne sine erfaringer med oss.

Barnevandrerstien følger Sørlandsbanen

Turen langs Barnevanderstien startet med Sørlandsbanen på et tidlig tog fra Kristiansand til Store-Kvina og deretter med togtaxi til Årli.

Det ble en riktig fin tur over Kvinesheia til Snartemo. På Snartemo møtte jeg både god turistinformasjon og rasteplass med toaletter. Samme dag fortsatt jeg videre østover, passerte Hellevatn før jeg fant en fin plass å sove for natten.

På Konsmo er det både butikk og bakeri

Dagen etter bar det videre over Egebø og ned til Konsmo, der det både er bakeri og butikk.

Veien videre til Marnardal var en positiv overraskelse. Den er lagt omtrent parallelt med bilveien, og jeg passerte mye flott natur på gode stier. Siden værgudene ikke var helt på min side tok jeg inn på Mjåland camping etter Laudal kraftstasjon.

309312_419459551438909_1525655111_n

Siden dagen derpå ble like våt, besluttet Jon Erik å avslutte vandringen ved Marnardal stasjon ett par kilometers avstikker fra Barnevandrerstien, men tog tilbake til Kristiansand. På Marnardal stasjon er det forøvrig butikk, noe som kommer godt med.

Neste runde i godvær startet med bil til Nodeland, og morgentoget tilbake til Marnardal. Her fortsatte han vandringen forbi Bjeddan gård, og etterhvert veien inn til Nodeland. Her fant Jon Erik igjen et passelig sted å slå opp medbragt telt.

Neste dag lot jeg bilen stå igjen på Nodeland og hadde en fin vandring inn mot Kristiansand, med innlagt bakeribesøk. Så fortsatte jeg å traske mot Ålefjær før jeg tok buss tilbake til Kristiansand og tog til Nodeland for å hente bilen.

etappe-6-mark-flagler

Siste del av Barnevandrerstien startet med en buss fra Kristiansand mot Ålefjær. Herfra fikk han en fin tur gjennom kulturlandskap frem til Krossen før stien gikk over skauen frem til Tovdalselva Denne gangen droppet han telt og hadde i steden for bestilt rom på Birkeland Hotell.

403868_419451178106413_1320995886_n

Etter  frokost var det igjen en fin tur gjennom skauen og mange fine steder å passere, blant annet gikk han gjennom bygda Reddal og helt fram til Landvik kirke. Herfra er det bare 3 km til E-18 og busser i alle retninger.

Om jeg skal gå turen igjen ville jeg gått i motsatt retning, barnevandrerne gikk jo hjem igjen også, og etappen over heia til Årli i Kvinesdal vil bli en flott avslutning!